top of page

מאמרים ומידע

  • ניקולאס דיניאקוס

חכמת המייסדים


קנוואה מבוני


"אוקיטה ווא אוצ'יטה" - ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה.

דרך הקראטה נועדה להגנה עצמית בלבד ואכן לוחם הקראטה לא יזום התגרות מצידו אלא רק יגיב על מנת להגן על עצמו ועל הסובבים אותו. במקביל קובע קנוואה מבוני שההגנה הטובה ביותר על מנת להכריע את היריב היא ההתקפה.


שוגו קוניבה


ללמוד קראטה דו זה להפוך להיות כמו קנה במבוק:

חלול וריק - טוהר הלב, המחשבה והרוח.

גמיש - יכולת כיפוף מול התנגדות בלי להישבר.

חזק - האופי מתחשל עם הנסיון.

שורשי - יסודות יציבים של טכניקה ומסורת.

ישר - מטרה ברורה בצמיחה, התפתחות וערכים גבוהים.


​גיצ'ין פונאקושי


"קַרַאטֶה נִי סֶנְטֶה נַאשִי"

בקראטה אין התקפה ראשונה.

מהות הקראטה הינה הגנה עצמית ולכן לוחם הקראטה לעולם לא יפתח במתקפה אלא ישתמש בכישוריו על מנת להגן על עצמו והסובבים אותו.


שוגו קוניבה


"שבע פעמים למטה, שמונה פעמים למעלה".

שוגו קוניבה הסביר לתלמידיו שמי שמתמיד ועובד קשה, גם אם יפול מספר רב של פעמים, בסופו של דבר יצליח. מה ששוגו לא ידע כנראה זה ששלמה המלך אמר משפט מאד דומה כבר לפני אלפי שנים בספר "משלי" פרק כ"ד פסוק ט"ז:

"כִּי שֶׁבַע יִפּוֹל צַדִּיק וָקָם וּרְשָׁעִים יִכָּשְׁלוּ בְרָעָה".


גיצ'ין פונאקושי


מה בין קראטה לקראטה-דו?

קראטה פירושו יד ריקה. דו פירושו דרך. הקראטה היא דרך היד הריקה. מה אותה הדרך לה מטיף הקראטה? אימוני טכניקות הם אמצעי בלבד, לא המטרה. המטרה הנעלה של הקראטה צריכה להיות רכישת ופיתוח אופי מוסרי באמצעות אימונים קשים והתמדה. דרוש יותר מאימונים גופניים כדי להגיע למומחיות ושליטה בטכניקות הקראטה. יש המחשיבים את הצד הגופני של אימוני הלחימה בתור מהות הקראטה-דו. למעשה, החלק הגופני הוא רק חלק קטן של הקראטה. מגוחך לחשוב שאין בקראטה יותר מזה. למעשה, קראטה-דו שם דגש רב יותר על הצד הרוחני מאשר על הצד הגופני. דו פירושו, כאמור, דרך. הליכה בדרך הקראטה פירושה הליכה בדרך של צניעות, יושר, אדיבות והתמדה. האימונים הפיזיים הם אמצעי אימון טוב לרוח ולנפש ולמעשה הם כלי המשמש לאימון האופי לדרך של צניעות, יושר, אדיבות והתמדה תחת תנאים קשים.

מאיש הקראטה דרושים צלילות-דעת, כבוד היריב, שיפוט, מציאות והפגנת תכונות נאצלות גם כאשר גופו קורס תחת מעמסת האימונים המפרכים. משמעות הקראטה-דו בחיי היומיום: יש לאמן את הנפש ברוח של צניעות ובשעת סכנה יש לגייס את כל המאמצים ליצירת צדק.


קנוואה מבוני


הקאטה איננה מקובעת. כמו מים, הקאטה משתנה כל הזמן ומתאימה עצמה בדיוק לכלי המכיל אותה. עם זאת, הקאטות אינן סתם צורה תחרותית יפה של ריקוד אלא אומנות לחימה עילאית של הגנה עצמית - אשר יכולה לקבוע בין חיים ומוות.


מוטובו צוקי


אין פגיעה גדולה יותר מאשר אומנות לחימה אשר איננה אפקטיבית בהגנה עצמית מציאותית.


צ'וג'ון מיאגי


כאשר כעסך עולה - הורד את אגרופיך.

כאשר אגרופיך עולים - הורד את כעסך.


גיצ'ין פונאקושי


אדם אשר באמת מתאמן ומבין את דרך הקראטה, לעולם לא ייגרר בקלות לקטטה. אגרוף אחד או בעיטה אחת יכולים להכריע בין חיים ומוות. השימוש הנכון של הקראטה הוא רק במקרים הנדירים שבהם יש להרוג או לההרג. מצב זה נחווה אולי פעם אחת בתקופת חיים ע"י אדם רגיל ועל כן יהיה מצב שבו יש להשתמש בטכניקות הקראטה פעם אחת או לעולם לא.


הירוקו קנאזאווה


למרות שקראטה הוא צורת לחימה, הקראטה מזין ערכים נגד תוקפנות בתלמידיו. כאשר, כתוצאה מאי הבנה או חוסר הדרכה, טכניקות הקראטה נילמדות אך ורק כצורת לחימה, הן מפסיקות להיות קראטה. אף אחד לא צריך את הקראטה כדי ללמוד להילחם. טכניקות מלוחמת הרחוב הן יעילות מאד. למרות שקראטקה יכול להילחם, ההכשרה שלו מובילה אותו להימנע מצרות ולהתגרוּת במצבים עוינים. זה הקראטה.


גיצ'ין פונאקושי


אומנות לחימה מתחילה ונגמרת בכבוד ודרך ארץ.


קנוואה מבוני


אל תיפול למלכודת המחשבה, שמאחר והקאטה מתחילה בצד שמאל - היריב בהכרח יגיע מצד זה.


שיגרו אגאמי


לנצח מאה ניצחונות במאה קרבות זו לא הרמה הגבוהה ביותר.

להכריע את האוייב ללא קרב - זו הרמה הגבוהה ביותר.


גיצ'ין פונאקושי


אסור לך להרים את ידך על יריבך ראשון. רק כאשר זה נחוץ לחלוטין, אז תרים את ידך. וגם אז, כוונתך צריכה להיות רק כדי לחסום את ההתקפה, לא כדי להרוג או לפצוע אותו. במידה ויריבך ממשיך, עליך לסגל עמדה שתבהיר בבירור שכדאי לו להפסיק.


הליו גראסי


בדר"כ, תשובה חכמה תגרום ליריבך לחשוב פעמיים...


אנונימי


לבישת החגורה השחורה אין משמעה שאתה בלתי מנוצח. משמעה הוא שלא הרמת ידיים, שעבדת מעבר לכאב, שהתגברת על התאכזבויות, שלא נכנעת לספקות, שהתעמתת עם חששותיך ולמדת מספיק כדי להבין כמה מעט אתה יודע.


מסוטאטסו אוימה


כמו שאמרתי פעמים רבות, הגישה הרוחנית היומיומית של הקראטקה היא מאד חשובה משום שהוא מוכרח, עד כמה שניתן, תמיד להימנע מעימות. זה אחד החוקים של הקראטה. אימון הקראטה היומיומי נועד כדי לעזור לנו להימנע מקרבות יחידים. אדם אשר יודע ומבין איך לשמור על עצמו יכול תמיד לשמור על גישה רוחנית טבעית אשר משתקפת בגישתו לחיים היומיומיים. מאחר והוא לעולם לא נתקל בסכנה, חוץ מכאשר זה נחוץ, הסיכוי שהוא יתקל בצרה הוא קטן מהסיכוי שאדם שלא יודע איך לשמור על עצמו יתקל בצרה.


ברוס לי


אני לא מפחד מזה שתירגל 1000 סוגי בעיטות - פעם אחת.

אני מפחד מזה שתירגל בעיטה אחת - 1000 פעמים.


צ'וי הונג הי


הכאב הוא המורה הטוב ביותר אבל אף אחד לא מעוניין להשתתף בשיעוריו.


יאסוהירו קונישי


אומנות הקראטה מכוונת לבניית האופי, לשיפור ההתנהגות האנושית ולעיצוב הצניעות, אך היא איננה מבטיחה כל זאת.


אנונימי


בקראטה - אל תהיה הטוב ביותר. תהיה טוב יותר משהיית אתמול.


צ'וטוקו קיאן


אגרוף צריך להישמר כמו אוצר בתוך השרוול. אסור לעשות בו שימוש לא מבוקר.


קנג'י טומיקי


אומנות לחימה ללא חוקים הינה אלימות ותו לא.

bottom of page